3 porady jak napisać dobre CV

  • Awatar użytkownikaDorota Dembska
  • 07 gru, 2023
  • 0 komentarzy
  • 4 min. Czytaj

3 porady jak napisać dobre CV

Jak napisać dobre CV – podpowiadamy w 3 krokach

Zdecydowałeś się na poszukiwanie pracy, znalazłeś nawet kilka interesujących Cię ofert, przyszedł czas na przygotowanie profesjonalnego CV, które przyciągnie uwagę i zachęci do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Jak to zrobić, podpowiadamy w 3 najważniejszych krokach.

KROK 1. Zadbaj o pierwsze wrażenie

Rekruterzy  średnio spędzają nad przejrzeniem CV około 6 sekund, dlatego warto zadbać o to, aby na pierwszy rzut oka zachęcić do wczytania się w szczegóły. CV rzadko kiedy czytane jest w całości, ponieważ pracodawcy poszukują w nim konkretnych informacji. Zwróć uwagę na ich podkreślenie, wyróżnienie i opis, a zwiększysz szanse zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Aby dokument aplikacyjny był czytelny i zachęcał do wnikliwego zapoznania się musi być przejrzysty, przemyślany i dobrze zaprojektowany. Bardzo pomocne są gotowe szablony dostępne w Internecie, które ułatwiają sprawę.

Naturalne dla śledzenia wzrokiem tekstu CV jest tzw. model litery F, dlatego najważniejsze informacje umieść na górze i po lewej stronie arkusza.

W widocznych miejscach CV umieść również swoje umiejętności i podsumowanie zawodowe, wyróżnij sekcję osiągnięcia oraz zadbaj o to by informacja o opisie ostatnich dwóch Twoich stanowisk znajdowała się na pierwszej stronie.

Umiejętnie korzystaj z pogrubień, odstępów oraz wykorzystuj odpowiednio dobraną kolorystykę, która nie będzie odciągała uwagi.

Dobre CV, czyli przede wszystkim czytelne charakteryzuje się tym, że:
– u samej góry umieszczone jest imię, nazwisko i nazwa stanowiska, którego dotyczy aplikacja oraz podsumowanie zawodowe
– po lewej stronie znajdują się główne kompetencje i umiejętności
– każda pozycja doświadczenia wyraźnie odznaczona jest od pozostałych poprzez wykorzystanie pogrubień, wielkości czcionki oraz jej koloru.

KROK 2. Umiejętnie opisz swoje doświadczenie

Rekruter na początek swój wzrok zawsze kieruje w stronę doświadczenia, dlatego ważne jest, aby sekcja podsumowania zawodowego była umiejętnie opisana. Jest to najlepsze miejsce na spersonalizowanie CV oraz opisanie swoich największych osiągnięć i doświadczenia związanego ze stanowiskiem, na które się aplikuje. Duża część kandydatów zapomina zawrzeć punkt podsumowania zawodowego dlatego to najlepszy sposób, aby się wyróżnić.

Jak zrobić to najlepiej? Tworząc profesjonalne i dobre CV skupiaj się zawsze na doświadczeniu i umiejętnościach, które są kluczowe dla stanowiska, o które walczysz. Staraj się dopasowywać je do konkretnej oferty! Pokaż pracodawcy korzyści jakie jesteś w stanie mu zaoferować.

Ważne! Powyższy opis nie powinien przekraczać 3 linijek tekstu, dlatego napisanie skutecznego podsumowania to nie lada wyzwanie.

Napisz kim jesteś (inżynierem budowy z 5 letnim doświadczeniem), czego dokonałeś (w ciągu ostatnich lat kierowałem i z sukcesem zakończyłem 5 projektów budowy domów itp.) i gdzie chciałbyś się rozwijać zawodowo (szukam możliwości rozwoju na większych budowach).

W sekcji ogólnego doświadczenia nie zapomnij o umieszczeniu dokładnych dat (wraz z miesiącami), nigdy nie zawyżaj swojego doświadczenia. Aby uatrakcyjnić swoje doświadczenie i umiejętności wykorzystuj liczby – konkretne i mierzalne dane.

Nie duplikuj opisu swoich obowiązków nawet jeśli były one podobne – postaraj się pokazać jak rozwijały się one w czasie na poszczególnych stanowiskach.

KROK 3. Wykorzystaj „umiejętności” tworząc skuteczne i dobre CV

Tutaj kluczowe jest miejsce umieszczenia sekcji umiejętności. Często powielanym błędem jest pozycjonowanie ich na samym dole dokumentu pod doświadczeniem. Może to spowodować, że ważne atuty nie zostaną przez rekruterów zauważone. Najlepszym i najlepiej widocznym umiejscowieniem tego punktu jest prawa lub lewa część pierwszej strony.

Swoje atuty opisuj precyzyjnie z użyciem liczb lub danych. Jeśli potrafisz obsługiwać specjalistyczne oprogramowania napisz w jakim stopniu. Umiejętnie zarządzasz zespołem – napisz ile osób Ci podlegało.

Mając już jakieś doświadczenie zawodowe, w sekcji wykształcenie podaj tylko najważniejsze informacje nie wnikając w szczegóły. Możesz ten punkt rozpisać w przypadku braku tego doświadczenia. Tutaj również mile widziana będzie wszelka aktywność naukowa typu działalność studencka, koła naukowa i inne osiągnięcia akademickie.

Podsumowując

Najważniejsze w tworzeniu przyciągającego uwagę CV jest dopasowanie go do interesującej nas oferty pracy. Nie wysyłaj jednej oklepanej wersji dokumentów na różne stanowiska ponieważ taki typ już na samym początku jest odrzucany. Jeśli zależy nam na jakieś pracy i chcemy uzyskać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, warto włożyć trochę wysiłku w perfekcyjne dopracowanie dokumentów aplikacyjnych. Aby wzbogacić swoje dokumenty aplikacyjne można szybko i łatwo skorzystać z dostępnych na rynku kursów online potwierdzonych certyfikatem oraz zaświadczeniem MEN.